Boek met onze 4 zekerheden
Vámonos Highlight
Pinan intro

Ibarra: 4D/3N Pinan Trekking

Deze trekking vindt plaats in een veelzijdig natuurgebied in noord Ecuador. In deze dagen zullen we ontspanning en avontuur combineren; lekker relaxen in de thermale baden van Pichanchi, struinen door de meest verschillende landschappen met haar bloemenpracht en genieten van de overweldigende uitzichten die we onderweg tegen komen. Ook de uitzichten op de nabijgelegen droge Chotavallei zijn onvergetelijk. We krijgen de kans om verschillende diersoorten te observeren en met een beetje geluk kunnen we de grootst vliegende objecten ter wereld aanschouwen, de Andiene Condor. Tijdens de trek worden we begeleid door een enthousiast team bestaande uit lokale gids, kok en paarden drijvers die zorg zullen dragen voor maximaal comfort en plezier op deze onvergetelijke tocht!

Programma 4 dagen /3 nachten:

Dag 1: Quito – Iruguinchu. Trek naar kamp Pukara. In de ochtend vertrek met transport richting Otavalo (2530 m.). Onderweg passeren we de evenaar en vlak voor Otavalo het prachtige San Pablo meer, een meer waar we later vanuit de bergen rondom de Yanahurco de Piñan een fraai uitzicht op zullen hebben. We rijden Otavalo voorbij tot het lager gelegen Ibarra (2200  m.). Vanaf hier steken we een lagere vallei door (het begin van de Chota vallei), en rijden we langs de suikerrietplantages naar het dorpje Urcuqui. Vanaf hier gaat het over een authentieke steentjesweg (empedrado) naar Iruguinchu (2650 m.). De weg klimt langzaam weer omhoog en we zitten nu  aan de andere kant van de centrale vallei tussen Otavalo en Ibarra, waar we zojuist doorheen reden. De uitzichten op Tajta Imbabura en daarachter de immense gletsjers van de Cayambe kegel zijn indrukwekkend. Na zo'n 3,5 uur rijden komen we aan in Iruguinchu waar we onze drijvers en lastdieren zullen ontmoeten. Vanuit het  dorpje gaan we omhoog via een breed en goedbegaanbaar pad. We lopen langs de typische huisjes van de lokale bewoners die vrijwel allemaal een agrarisch bestaan hebben. De meeste huisjes zijn gemaakt van adobe, en met enig geluk is nog te zien hoe men deze blokken van klei en stro maakt. Na de laatste gecultiveerde gronden te  hebben verlaten gaat het pad wat steiler omhoog met aan weerszijden een dichte andiene struikbegroeiing vol met kleurige bloemen en planten zoals de bomarea, taxo en felgele calceolaria (pantoffelbloempjes). We klimmen in de richting van de ronde heuvel voor ons, Churoloma (3630 m.) terwijl de uitzichten achter ons steeds uitgestrekter worden. Diep in de vallei zien we Ibarra en Otavalo en daartussen de immer imposante Imbabura. Rechts van ons de groene velden vol met suikerriet in de subtropische Chotavallei, de enige vallei met een negerbevolkinsgroep (Afro-Ecuadoranen) in het Ecuadoraanse hoogland. Links torent Mama Cotacachi majestueus boven het landschap uit met haar grillige rotsgraten. Churoloma komt dichterbij en aan de rechterzijde lopen we om de berg heen om vervolgens via een vlak stuk aan de achterzijde uit te komen waar we ons eerste kamp op zullen zetten (3450 m.).

Dag 2: Trek Pukara – Laguna Yanacocha. Vandaag gaat het via een geleidelijk pad omhoog door een prachtig stuk Andien nevelwoud. Het pad is om sommige plaatsen enigszins uitgehold met aan weerszijden vele bomen met epifytrijke begroeiing van mossen, bromelia's en orchideeën. Na  zo'n 1,5 uur lopen komen we uit op de paramo. De uitzichten aan oostelijke zijde op de Chotavallei zijn fantastisch. Op de paramo verlaten we het pad en gaan we door de dichte, kniehoge begroeiing van paramogras, over een paar heuvels en door een korte vallei, om uiteindelijk een stuk hogerop (ong. 3900 m.) weer op een goed begaanbaar pad uit te komen. We zitten nu midden in het paramo landschap met hier en daar een rotsachtige top. Mensen wonen hier niet meer en de kans om iemand te zien in de  komende dagen is dan ook heel klein. We volgen het pad verder dat af en toe dalend en stijgend op de oostelijke zijde van de Yanahurco de Piñan uitkomt. De uitzichten op deze zwarte, ronde rotspiek zijn prachtig. We zetten het kamp op bij het meer Yanacocha (3800 m.). Totale looptijd: 5 uur.

Dag 3: Trek Yanacocha – Yanahurco de Piñan – Piedra Blanca. Vandaag zal de top van de Yanahurco de Piñan beklommen worden. Deze berg is de hoogste van alle toppen in de directe omgeving en wordt volgens de Otavaleense overlevering  beschouwd als een van de kinderen van Tajta (papa) Imbabura en Mama Cotacachi, de twee centrale vulkanen in de omgeving van Otavalo. We beginnen meteen met stijgen door de lange paramo grassen en een smalle vallei tot aan de voet van de berg. We volgen de oostelijke graat omhoog, af en toe door stukjes vegetatie, hogerop over de rotsen. De berg is de hoogste in de directe omgeving en het landschap trekt zich als het ware voor ons open, naarmate we meer hoogte winnen. Op deze spectaculaire hoogte is er nog bijzondere plantbegroeiing te vinden van ondermeer een hele harige lupinesoort en de zelden geziene Andesroos (Rosa Urcu). Het laatste graatje naar de top gaat eenvoudig door de rotsen. Vanaf de top zijn de uitzichten met helder weer adembenemend. Vrijwel alle 'nevados' (sneeuwbergen) van Ecuador zijn zichtbaar in zuidelijke richting. Ten noorden lopen de uitzichten tot in Colombia, oost en west kijkend zijn de laaglanden van respectievelijk Amazone en de kuststreek, in de verte waarneembaar. De vergezichten zijn zo wijds dat met recht gezegd kan worden dat de top van de Yanahurco de Piñan een van de mooiste uitzichten van Ecuador biedt. We dalen af langs de andere zijde van de berg, waar we lager bij de Burracocha meren uitkomen. Vanaf hier is het nog een eenvoudige afdaling naar het lager gelegen kamp Piedra Blanca (3900 m.). Vandaag zijn er grote kansen op het zien van de imposante Condor, de grootste vliegende vogel ter wereld.

Indien de weerscondities vandaag niet ideaal zijn, of men neemt liever een wat lichtere route, dan bestaat er de mogelijkheid om een wat lagere top naast de Yanahurco de Piñan te beklimmen of rondom het centrale massief van de Yanahurco te lopen, bestaande uit de drie achtereenvolgende toppen Yanahurco de Piñan (4535 m.), Yanahurco (4421 m.) en de Cerro Chimborazo (4266 m.). Totale looptijd: 5-7 uur.

Dag 4: Piedra Blanca – Thermaalbad Pichanchi. Vanaf het kamp hebben we ‘s ochtends een prachtig uitzicht op de centrale vallei met Otavalo en het meer van San Pablo. Op deze plaats worden nog regelmatig Condors waargenomen. Op deze laatste dag lopen we de eerste uren over een fraai stuk paramolandschap, veelal over de dichte helmachtige grasbegroeiing. Het gebied waar we doorheen lopen is dermate stil en verlaten dat er nog een goede kans is om herten zien. Of met enig geluk  krijgen we nog een glimp te pakken van de imposante Andescondor. Via de paramohellingen gaat het geleidelijk omhoog totdat we bij een graat uitkomen. Hier zijn de grassen wat langer en soms iets moeizamer lopen. Langs verschillende paramotopjes die we beklimmen en weer afdalen komen we uiteindelijk aan het einde van de graat op het hoogste topje. De uitzichten op de centrale vallei als ook op een aantal sneeuwvulkanen zijn weer zo groots dat we nog een laatste moment boven kunnen genieten alvorens definitief af te dalen. De afdaling gaat allereerst over een steile paramohelling. Er is echter voldoende grip om de voeten goed te kunnen plaatsen. Vervolgens komen we lager weer in een prachtig nevelwoud uit. Dit stuk oorspronkelijk bos heeft weer een wat ander karakter dan de bossen waar we de eerste dagen doorheen zijn gelopen. De weelderige plant- en bloembegroeiing geeft een  heerlijk verfrissende lucht aan de omgeving. We voelen de temperatuur langzaam weer stijgen na het verlaten van de koude en winderige paramo. Uiteindelijk loopt het pad uit op de zwembaden bij Pichanchi. Het thermale bad is een aangename verfrissing alvorens weer in de auto te stappen voor de rit terug naar Quito. Totale looptijd: 5-6 uur.

Inclusief: Privé transport, Engels sprekende trek gids, kok, paardrijders met hun paarden en ezels, vol pension tijdens de gehele trek, complete camping uitrusting.

Exclusief: Persoonlijke spullen (slaapzak, matras enz.), persoonlijke uitgaven, extra’s en fooien.