Nu boeken zonder aanbetaling

37 dagen: Langs de zijderoute van Istanbul naar Beijing

  • Van Turkije naar China
  • In de voetsporen van Marco Polo
  • Een route vol geschiedenis

De Zijderoute is van oorsprong een netwerk van karavaanroutes door het Midden-Oosten en Centraal-Azië. Van de klassieke oudheid tot aan de middeleeuwen was de Zijderoute de enige verbinding tussen diverse volkeren in Oost en West. Er werd dan ook volop van deze verbinding gebruik gemaakt, totdat in de zeventiende eeuw het transport over zee belangrijk werd.

De route ontstond omdat er van 2 kanten steeds verder in tot dan toe onbekende gebieden werd gereisd. Vanuit Europa reisde Alexander de Grote al sinds 300 jaar voor Christus tot diep in Azië. De Chinese ontdekkers reisden waarschijnlijk in dezelfde tijd tot aan Bactrië (Afghanistan), dat destijds deel uitmaakte van het Griekse Rijk.

Omdat er langs vele routes werd gereisd kan er niet worden gesproken van één Zijderoute. Ook werd er zelden door één persoon helemaal van Europa naar Azië gereisd. Toch zijn er door het bestaan van de Zijderoute in Afrika sieraden en gebruiksvoorwerpen van meer dan 2000 jaar oud gevonden uit China en in Mongolië voorwerpen afkomstig uit Perzië.

Toen Marco Polo in 1271 langs deze route naar China reisde werd er dus al meer dan 1000 jaar handel gedreven langs de Zijderoute. Maar de kennis over de route en de bewoners van China was beperkt en daar bracht Marco Polo met zijn boek Il Milione verandering in.

Je kunt nu zelf deze legendarische route in ruim 5 weken afleggen met deze reis die je door Turkije, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizië en China voert.

  • Programma
  • Route & Hotels
  • Impressie
  • Prijs
  • Klantenervaringen
  • Offerte

Dag 1-3 Istanbul

In ruim 3 uur vlieg je van Amsterdam naar Istanbul. Een transfer brengt je naar je hotel.

Eeuwenlang was Istanbul, dat vroeger de namen Byzantium en Constantinopol droeg, een belangrijk begin of -eindpunt van de Zijderoute. Als centrum van het Oost-Romeinse rijk heerste de stad onder meer over de kusten en havens van de Zwarte Zee.
Je hebt hier 2 volle dagen. Dat is misschien niet voldoende voor alle bezienswaardigheden, maar je hebt wel de kans de hoogtepunten te bezoeken, zoals de Aya-Sofia, de Blauwe Moskee, Topkapi en de vele bazaars, waar net als vroeger handelswaar uit het verre oosten wordt verhandeld.

Dag 4-6 Isfahan (Iran)

Een korte vlucht brengt je van Istanbul naar Isfahan.

Isfahan is zonder twijfel de mooiste stad van Iran. In de stad vind je talrijke bezienswaardigheden zoals het 'Meidan-e-Eman' (Khomeniplein). Om te beginnen bezoek je op dit bekende plein de blauwe Eman moskee. Deze is met tegelwerk en gekleurde mozaïeken versierd en behoort tot één van de meest spraakmakende moskeeën van de Islamitische architectuur. Aan het zelfde plein vind je de enorme Qaisarieh Bazaar. De bazaar was ooit een van de meest luxe winkelcentra van Iran. Je kunt er nog steeds verdwalen maar tegenwoordig komen hier voornamelijk mensen voor kleinere sieraden, handgemaakte spullen en kruiden. De toegangspoort van de bazaar is erg bijzonder.
Dwars door Isfahan loopt de Zayande rivier met 3 oude bruggen die de oevers met elkaar verbinden.

Dag 7-8 Teheran

Autorit Isfahan - Teheran: 440 km; ca. 5 uur

Rondlopen in Teheran is een uitdagende belevenis die niet elke toerist op rondreis in Iran kan waarderen. De verkeersdrukte, de smog, het kabaal en de brute stadsbouw laten weinig aan de verbeelding over. Toch herbergt deze moderne metropool ook prachtige en stille plekken en musea. Aanraders zijn het Sa'ad Abad paleizencomplex, de National Treasury (alias diamantenmuseum), het Azadi monument, het Golestan paleis en de overdekte Tehran Bazaar-e bozorg.

Dag 9-10 Mashad

 Je vliegt van Teheran naar Mashad.

Mashad dankt haar naam aan de hier begraven 8e Imam Reza en is sinds de 9e eeuw dè shi-itische pelgrimsplek van Iran. Zijn enorme mausoleum met imposante moskee maakt van deze stad het Mekka van Iran. In het museum kun je prachtige stukken bewonderen, onder andere rijk bewerkte houten deuren die van historische gebouwen afkomstig zijn. Niet alleen de schitterende moskeeën, mausolea en medresses zijn bijzonder, maar ook de ambiance en de devotie van de mensen.

Dag 11-12 Mary en Merv (Turkmenistan)

Autorit Mashad - Mary: 375 km; ca. 5 uur
Je wordt met een transfer naar de grens gebracht. Deze steek je zelf over, zorg wat klein contant geld bij je te hebben, want er rijdt een busje van de Iraanse grenspost naar de Turkmeense grenspost.
Aan de Turkmeense kant staat de auto met chauffeur op je te wachten, die je door Turkmenistan zal rijden.

Mary zelf is een slaperig stadje in de woestijn. Veel valt er niet te beleven, maar het is wel de toegang tot één van de belangrijkste archeologische sites van Centraal-Azië: Merv. De volgende dag kunt u een bezoek brengen aan Merv. Merv is de oudste en best bewaard gebleven oasestad langs de Zijderoute in Centraal Azië. Achtereenvolgens en tegelijkertijd hebben verschillende volkeren Merv bewoond. De overblijfselen in deze uitgestrekte oase omvatten 4000 jaar menselijke geschiedenis. Het historische stadscentrum van Merv bestaat uit een reeks aangrenzende ommuurde steden. Erk Kala (20 hectare) is een ommuurde waterburcht met een interne citadel. Gyaur Kala is bijna vierkant met muren die ongeveer 2 kilometer lang zijn. Binnenin zijn de Beni Makhan-moskee met z'n waterbak, een boeddhistische stoepa en klooster en het 'Ovale Gebouw' te vinden. Binnen de muren van Sultan Kala ligt het Mausoleum van Sultan Sanjar (1118-1157), dat oorspronkelijk deel uitmaakte van een groot religieus complex. Rondom het paleis grazen meestal dromedarissen.

Dag 13-15 Bukhara (Oezbekistan)

Autorit Mary - Bukhara: 380 km; ca. 5 uur
Je wordt door de auto met chauffeur naar de grens gebracht. Deze steek je zelf over.
Aan de Oezbeekse kant staat een transfer op je te wachten, die je naar Bhukara zal brengen.

Bukhara was één van de voornaamste marktplaatsen op de legendarische Zijderoute. Op deze Zijderoute werden goederen via kameelkaravanen door de woestijnen van Azië vervoerd van oost naar west en omgekeerd. Bukhara was één van die steden op de Zijderoute waar de goederen van de ene karavaan op de andere werden overgeladen. Daarnaast is Bukhara ook één van de vijf heilige steden van de Islamitische wereld, en mag dan ook Bukhara-i-sharif heten. Veel oude gebouwen zijn hier bewaard gebleven. De meest interessante gebouwen zijn gelegen tussen Labi Hauz met zijn theehuizen rondom een vijver en de Ark.

Dag 16-17 Samarkand

Met de trein reis je in 2 uur van Bukhara naar Samarkand.

Samarkand is niet alleen de stad van schoonheid, romantiek en poëzie, het is ook een 'gewone Sovjetstad'. Rond de monumentale gebouwen is een Russische stad verrezen, die veel van het romantische verleden heeft weggehaald. Maar wie over het Registan loopt of door de Sjah-i-Zinda vergeet al snel de stad om zich heen en laat zich wegvoeren door de schoonheid van eeuwenoude bouwwerken.
Het beroemdste plein van Oezbekistan, en één van de mooiste ter wereld, is het Registan. Dit plein in het centrum van de stad wordt omgeven door drie madrasah's.
De Gur Emir, het mausoleum van Timor Lenk, is één van de meest monumentale gebouwen van het tijdperk der Timoerieden. Bezoek ook zeker de bazaar en de ernaast gelegen Bibi Khanum moskee, een reusachtig bouwwerk.
Op een heuvel aan de rand van het vroegere Afrasiab, ligt het complex van Sjah-i-Zinda, voorzien van het prachtigste mozaïekwerk dat Oezbekistan rijk is. Deze necropolis (dodenstad) bevat vele prachtige mausolea.

Dag 18 Tashkent

De volgende treinreis brengt je in 2-3 uur van Samarkand naar uw volgende stop: Tashkent.

Door een aardbeving in 1966 is van de lange geschiedenis van Tashkent weinig terug te vinden. Door de woonblokken langs brede boulevards herinnert de stad direct aan haar Sovjet-verleden. Maar in het centrum is het nieuwe Uzbekistan te vinden: grote megalomane monumenten en gebouwen, neergezet ter meerdere eer en glorie van alleenheerser Karimov en betaald met geld verdiend met de gasexport.
In het centrum liggen een aantal goede musea. Verder is het aan te raden even rond te dwalen over de uitgestrekte markt, die bij een van de weinige oude wijken ligt.

Dag 19 Osh (Kirgizië)

Autorit Tashkent - Osh: 400 km; ca. 7 uur

Osh is de tweede stad van Kirgizstan en de grootste stad in de Ferganavallei. Er wonen zowel Oezbeken als Kirgiezen in de stad, de grens met Oezbekistan is dan ook vlakbij. Bezoek zeker de bazaar in Osh, een van de grootste van Centraal-Azië. Overal kraampjes, kopers en verkopers. Veel textiel, veel broden, vlees, groenten en fruit.
Liefhebbers kunnen de heilige berg van Osh, de Suleiman Gora beklimmen. Dit is een plegrimsoord voor moslims, Mohammed zou hier ooit gebeden hebben. De meest beroemde pelgrim, die hier een kleine moskee (de Dom Babura) heeft gebouwd, was Babur, geboren in de Ferganavallei en stichter van de Indiase Moghuldynastie.

Dag 20 Arslanbob

Autorit Osh - Arslanbob: 150 km; ca. 3,5 uur

Vanaf nu begint de grote doorsteek door het centrale berglandschap van Kirgizië. Per jeep of minibus vertrekt u richting Uzgen. Daar bezoekt u een complex van drie oude mausolea, een van de weinig historische bezienswaardigheden van Kirgizstan. Op 1600 meter hoogte ligt hier het dorpje Arslanbob. De bevolking is Oezbeeks en verschilt dus van de Kirgiziërs. Je slaapt in een homestay. Arslanbob is een heerlijk rustige plek na het hectische Osh. Je kunt een wandeling maken door het dorp of door de uitgestrekte bossen met walnootbomen en watervallen. Arslanbob staat in de hele regio bekend om de uitstekende walnoten.

Dag 21 Lake Toktogul

Autorit Arslanbob - Lake Toktogul: 300 km; ca. 5 uur

Vervolgens rijdt u langzaam maar zeker verder de bergen in. Steeds verder laat u stedelijke nederzettingen achter u, totdat u een hoge pas oversteekt en het blauwe water van het Toktogulmeer ziet schitteren. U overnacht in een eenvoudig hotel in de Chickan vallei, iets achter het Toktogulmeer.

Dag 22-23 Son Kul

Autorit Lake Toktogul - Son Kul: 400 km; ca. 6,5 uur

U trekt nog dieper de bergen in, tot het grote bergmeer Son Kul, op een hoogte van 3.000 meter. Het Son kul meer ligt op het Son Kul plateau op 3016 meter, dit is het geografische midden van Kirgizië. Het meer is 18 km breed en 29 km lang. Bij het meer zijn een aantal yurt-camps, ook enkele speciaal voor toeristen. De mensen wonen er zelf 3 maanden per jaar met hun families en kuddes vee en paarden.
Hier treft u het klassieke Kirgiese nomadenbestaan aan; yurts en haar bewoners, kudden schapen en koeien, weidse vlakten, paarden, cowboys. Dit is de kern van het traditionele Kirgizië!
U overnacht in een yurt met basisfaciliteiten en heeft 's middags de mogelijkheid om te wandelen or paardrijden op het bergplateau en kennis te maken met het nomadenbestaan.

Dag 24 Tash Rabat

Autorit Son Kul - Tash Rabat: 260 km; ca. 4 uur

U rijdt verder over bergpassen en door schitterende valleien naar de karavanserai Tash Rabat. Dit, in de tiende eeuw gebouwde klooster, was eeuwenlang een toevluchtsoord voor zijdekaravanen uit Kashgar om zich te beschermen tegen sneeuwstormen en bandieten. De karavanserai ligt ingeklemd tussen ongenaakbare rotspieken in een schitterende smalle vallei. We overnachten in yurts in de prachtige vallei, waar je mooie wandelingen kunt maken.

Dag 25-26 Kashgar (China)

Autorit Tash Rabat - Kashgar: 260 km; ca. 4 uur
Je wordt door de auto met chauffeur naar de grens gebracht. Deze steek je zelf over.
Aan de Chinese kant staat een transfer op je te wachten, die je naar Kashgar zal brengen.

Kashgar is al meer dan 2000 jaar een handelspost tussen oost en west. Goederen, ideeën en godsdiensten trokken met karavanen over de bergpassen in het westen richting Perzië, India, het Midden-Oosten en Europa en door de woestijnen in het oosten naar China.
Deza geschiedenis kan je terug vinden in de smalle straatjes van het centrum, de grote moskee en de beroemde markten. Kashgar is een stad van de Oeigoeren, een Turks en Islamitisch volk. Maar de laatste jaren zijn ook veel Han-Chinezen in dit deel van China komen wonen.

Dag 27 Nachttrein naar Turpan

Je vertrek in de avond met een nachttrein naar Turpan. De treinreis duurt ongeveer 14 uur en je slaapt op een softsleeper.

Dag 29 Turpan

Na een treinreis langs de randen van de Taklamakan kom je aan in de oase van Turpan, lang een halteplaats op de Zijderoute. Dit is een van de laagst geleden gebieden ter wereld (-154 meter) en één van de warmste plaatsen van China. De trottoirs in het centrum zijn gelukkig overdekt door wijnranken en bieden dus veel schaduw. Direct buiten Turpan liggen de ruïnes van de oude hoofdstad van de Oeigoeren.

Dag 30-32 Dunhuang

Een trein brengt je in 5 uur verder naar Liuyuan. Hier staat een auto op je te wachten die je in ruim 2 uur naar Dunhuang brengt.

Dunhuang is een kleine stad, die ligt in een oase aan de voet van de bergen. Hier ontwikkelde zich vanaf de 4e eeuw een belangrijk Boeddhistisch centrum. Het Boeddhisme bereikte China via de Zijderoute. Eeuwenlang stopten hier karavanen, of om al biddend te vragen om een veilige reis of om juist te bedanken na een veilige aankomst. De grotten bij Dunhuang zijn versierd met beeldhouwwerk en schilderingen en hier zijn duizenden oude geschriften gevonden.

Dag 32-33 Xi'an

De transfer brengt je weer terug naar het treinstation van Liuyuan en in negen uur reis je verder naar Xi'an.

Xi'an vormt het hart van de oude keizerrijken van China. Hier ontstonden de eerste dynastieen en hiervandaan vertrokken de grote karavanen met zijde naar het westen. Niet ver buiten de stad vind je van de grootste en indrukwekkendste archeologische vondsten ter wereld te vinden: het Terracotta Leger. Dit indrukwekkende leger van duizenden terracotta krijgers, strijdwagens en paarden op ware grootte bewaakt het mausoleum van de eerste keizer van China, overleden in 210 voor Christus. Een indrukwekkend aanzicht.

Het huidige Xi'an is een miljoenenstad. In het centrum is echter duidelijk het stratenpatroon uit vroeger millenia te herkennen. Ook een deel van de stadsmuren, poorten en torens is intact gebleven. Breng ook een bezoek aan de grote moskee en de Taoïstische tempel.

Dag 34 Beijing

Een bullettrain brengt je in 5 uur naar uw laatste stop langs de Zijderoute: Beijing.

Beijing stond vroeger bekend als Peking. De hoofdstad van China combineert de hoogtepunten van het oude keizerlijke China met de dynamiek van de zich razendsnel ontwikkelende grootmacht van de 21e eeuw. In en rond Beijing zijn veel bezienswaardigheden, je zult minimaal 2 dagen nodig hebben om de belangrijkste hiervan te kunnen bewonderen.
Breng zeker een bezoek aan de Verboden Stad, misschien wel het hoogtepunt van Beijing. In dit ommuurde complex van paleizen, pleinen en ontvangstzalen leefden meer dan 500 jaar de machthebbers van China. Voor gewone stervelingen was deze stad verboden terrein. Nu kun je hier zelf zien hoe de keizers en de hofhouding van de Qing en Ming dynastieen vroeger leefden. Voor de hoofdpoort van de Verboden Stad strekt het immense Tiananmen Plein zich uit, ofwel het Plein van de Hemelse Vrede. Midden op het plein staat het mausoleum van de Grote Roerganger Mao.

Dag 1 Beijing

Ten noorden van Beijing golft de Grote Muur door het heuvellandschap. De muur is wellicht de grootste van alle menselijke bouwwerken en is gebouwd om de barbaren buiten China te houden. De eerste stukken muur werden meer dan 2000 jaar geleden aangelegd. Nu is het een van de grootste toeristische attracties van China. Alleen door zelf op de muur te lopen besef je de bizarre omvang van dit project.
Een paar kilometer buiten het centrum ligt een derde hoogtepunt van het keizerlijke China, het Zomerpaleis. Aan de oevers van het Kunming meer liggen de paleizen, tempels en tuinen waar de keizers zich vroeger terugtrokken om aan de hitte van de stad te ontsnappen. Ondanks de grote aantallen Chinese en buitenlandse bezoekers is het heerlijk hier rond te dwalen. En misschien is het juist wel leuk om te zien hoe de Chinese toeristen zich in groepen gehaast langs de paleizen laten leiden.
 
De moderne tijd heeft Beijing in hoog tempo doen veranderen in een stad met imposante hoogbouw en brede verkeersaders. Toch bestaan ze nog altijd: de traditionele hutongs. In deze volkswijken staan de lage huisjes dicht op elkaar. Dwalend door de straatjes en steegjes maak je kennis met het leven van de gewone Chinees: kleine winkeltjes, vrouwen die zittend voor hun huisje het eten klaarmaken, kooitjes met zangvogels aan de gevels en overal spelend kinderen. En misschien vind je hier wel een klein restaurantje waar ze de beroemde Pekingeend klaarmaken.

Dag 37-38 Vlucht naar Amsterdam

Een transfer brengt je naar de luchthaven.

Na een onvergetelijke reis vlieg je vandaag terug van Shanghai naar Amsterdam.

Dag Plaats Vervoer Hotel
1-3 Vlucht naar Istanbul
Aren Suites
4-6 Isfahan (Iran)
Aseman Isfahan
7-8 Teheran
Grand Tehran
9-10 Mashad
Atrak Mashad
11-12 Mary en Merv (Turkmenistan)
Margush
13-15 Bukhara (Oezbekistan)
Amelia Boutique Bukhara
16-17 Samarkand
Malika Samarkand Classic
18 Tashkent
Asia Tashkent
19 Osh (Kirgizië)
Classic hotel Osh
20 Arslanbob
Homestay Arslanbob
21 Lake Toktogul
Chichkan Gorge
22-23 Son Kul
Yurt Song Kul
24 Tash Rabat
Yurt Tash Rabat
25-26 Kashgar (China)
Radisson Blu Kashgar
27 Nachttrein naar Turpan
Nachttrein Kashgar - Turpan
29 Turpan
Turpan Silk Road
30-32 Dunhuang
Silk Road Dunhuang
32-33 Xi'an
Eastern House
34-1 Beijing
Double Happiness Courtyard
37-38 Vlucht naar Amsterdam
Periode Hotelcat. B
Laagseizoen v.a. € 6075,-
Hoogseizoen (jul., aug., dec.) v.a. € 6275,-

Wij maken altijd een persoonlijke offerte op maat. De reissom per persoon kan variëren door de beschikbaarheid van de vluchten, de vertrekdatum en de kamerindeling.
Bovenstaande prijzen zijn vanafprijzen per persoon op basis van een reis voor twee personen.

Inclusief

  • Intercontinentale vlucht met Turkish Airlines: Amsterdam –
  • Istanbul – Isfahan // Beijing – Amsterdam
  • Luchthavenbelastingen en toeslagen
  • Binnenlandse vluchten in Iran en China
  • Alle overnachtingen op basis van logies en ontbijt
  • Transfers in Istanbul
  • Transfer na aankomst in Isfahan en Mashad en bij vertrek uit Teheran
  • Transfer van Isfahan naar Teheran
  • Auto met chauffeur vanaf Mashad in Iran tot Bukhara in Oezbekistan en van Tashkent in Oezbekistan tot Kashgar in Cina
  • Treinen in Iran, Oezbekistan en China
  • Vervoer van Liujan naar Dunhuang en v.v.
  • Excursie Merv
  • Visa grant notice Iran
  • Visa invitiation letters Turkmenistan
  • Visa China

Exclusief

  • Stoelreservering intercontinentale vluchten
  • Overige maaltijden
  • Entreegelden
  • Visum Iran, Turkmenistan en China
  • Reis- en/of annuleringsverzekering
  • GreenSeat CO2-compensatie: € 8,25 per persoon (optioneel)
  • Reserverings- en ticketingkosten: € 30,00 per persoon
  • Bijdrage SGR: € 5,00 per persoon
  • Bijdrage calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking (max. 9 personen)

Offerte aanvragen

Via onderstaand formulier kun je een reisvoorstel voor deze voorbeeldreis aanvragen. Je krijgt een reisvoorstel op maat per e-mail toegestuurd.

Bestemming(en)

Reisvoorkeur

*) Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn dienen deze velden te worden ingevuld.

Contactgegevens

*) Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, dienen deze velden te worden ingevuld.

Plaats toevoegen

Hartelijk dank voor uw interesse in Vámonos Travels.

Binnen 3 tot 5 werkdagen ontvangt u van ons een uitgebreid reisvoorstel. Als wij nog vragen hebben over uw aanvraag, zullen we eerder telefonisch of per email contact opnemen.