Boek met onze 4 zekerheden

Reiservaringen Indonesië: studiereis Sumatra, Java en Bali

Om de kennis van onze bestemmingen te vergroten, organiseert Vámonos Travels regelmatig inspectiereizen. Deze maand was onze collega Bo aan de beurt. Zij vertrok samen met haar zusje voor twee weken naar Indonesië! Lees hieronder haar reiservaring, die ook terug te vinden is op onze blogpagina.

Ben je geïnteresseerd in een reis naar Indonesië? Neem dan een kijkje bij onze voorbeeldreizen.

Sumatra: slapen in een ecolodge en orang-oetans spotten

Mijn reis begon in Medan, op Sumatra. We werden opgewacht door onze chauffeur, die de komende dagen met ons over het eiland zou rijden. Na een overnachting in Medan zijn we de volgende ochtend direct op pad gegaan naar Bukit Lawang. We verbleven in Ecolodge Bukit Lawang, een prachtige lodge aan de rivier. Om bij de accommodatie te komen, moet je over een hangbrug lopen. Dat is een unieke ervaring, mede doordat er ook aapjes overheen lopen.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg, want we stonden op het punt om de Jungle Tour inclusief tuben te doen. Tijdens deze tour ga je alleen met je eigen reisgezelschap op pad. De avontuurlijkheid van de route die je loopt is afhankelijk van je leeftijd en niveau. In de jungle leven veel verschillende diersoorten, maar de orang-oetans waren absoluut het hoogtepunt! Uiteindelijk hebben we er 6 gezien, waaronder 2 baby’s.

Mountainbiken, vulkanen en Indonesische cultuur

De volgende dag reden we naar het Tobameer, het grootste meer van Zuidoost-Azië. Hier hebben we een mountainbike-tour gedaan langs een Batak Village, de rijstvelden, theevelden en hebben we deelgenomen aan een traditionele dans.

Via Berastagi zijn we teruggereden naar Medan. Berastagi is een leuk stadje met genoeg te doen. Je kunt de Sibayak-vulkaan beklimmen of andere bijzondere wandelingen maken. Daarnaast kun je een lokale fruitmarkt bezoeken. Sinabung Cottages is een prachtige accommodatie, gelegen op een berg, vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt op de omgeving en de vulkaan.

Java: bezoek aan de Borobudur en Prambanan

De volgende ochtend ging de wekker weer vroeg: we vertrokken naar Java! Onze reis begon in Yogyakarta, waar we uiteraard de hoogtepunten Borobudur en Prambanan hebben bezocht. De Borobudur is een boeddhistische tempel die je kunt bezoeken in een groep met een gids. Dit is goed geregeld, waardoor het niet overvol is met toeristen. Hierna gingen we door naar het hindoeïstische Prambanan.

Zonsopgang bij de Bromo vulkaan

Per trein zijn wij naar Mojokerto gereisd. Tijdens de rit kun je genieten van de prachtige uitzichten die Java te bieden heeft. In Mojokerto stond onze chauffeur klaar en bracht ons naar Bromo. We gingen vroeg slapen, want om 03:00 uur werden we verwacht bij de receptie voor de Bromo Sunrise Tour. Met een jeep reden we eerst naar het uitzichtpunt, waar we de zonsopkomst hebben bekeken. Nadat de zon op was, keerden we terug naar de jeep en reden we naar de krater. Hier moesten we aardig omhoog klimmen, maar je kunt ook te paard gaan.

Op naar Bali

’s Middags zijn we via Surabaya naar Bali gevlogen om nog een aantal dagen te relaxen in het bruisende Canggu. Aangezien ik Bali al goed ken, heb ik hier geen andere bestemmingen meer bezocht. Uiteraard zijn er hier nog genoeg andere plekken te bekijken, zoals Ubud, Lovina of een van de Gili-eilanden.

Tijdens deze reis heb ik enorm genoten van het veelzijdige Indonesië. Dit land is zeker een aanrader voor iedereen!

Ben je geïnteresseerd in een reis naar Indonesië? Neem dan een kijkje bij onze individuele reizen naar Indonesië of neem contact op met het team van Vámonos Travels voor advies op maat.